Bilindiği üzere 26.10.2021 tarih ve 31640 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiş olan “7339 sayılı Kooperatifler Kanunu il Bazı Konulanlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” hükümleri kapsamında 1163 sayılı Kooperatifler Kanunu’nun 24 üncü maddesine eklenen hüküm ile Ek 5 inci maddeyle getirilen yeni uygulamalar çerçevesinde: Ticaret Bakanlığının denetim ve gözetimi altında bulunan ve tüm kooperatif üst kuruluşlarının kooperatifçilik hizmetlerine elektronik ortamda eriştiği, merkezi veri tabanında yönetildiği Kooperatif Bilgi Sistemi (KOOPBİS)in kullanımına yönelik yetki ve sorumlukların belirlendiği “Kooperatif Bilgi Sistemi (KOOPBİS) Yönetmeliği”14/01/2022 tarih ve 31719 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
Gelinen aşamada 20.10.2022 tarihinden itibaren eski sistem “e –kooperatif ’in veri güncellemesine kapatılmış ve geçiş sürecinde güncelleme işlemleri yapılamaması nedeniyle KOOPBİS’e (https://koopbis.ticaret.gov.tr) işlenemeyen verilerin ivedilikle sisteme işlenmesi gerektiğinden KOOPBİS’in kullanımına yönelik olarak yapılması zorunlu olan bazı hususlarda Yönetim Kurulu Üyelerini ve KOOPBİS yetkilisin bilgilendirme ihtiyacı hasıl olmuştur.
Madde 10- KOOPBİS Yetkilisi
(1) Kooperatif yönetim kurulu üyelerinin her biri KOOPBİS üzerinde işlem gerçekleştirmeye yetkilidir.
(2) Kooperatif Yönetim Kurulu üyelerine ek olarak kooperatif ortağı olma şartı KOOPBİS işlemlerini yürütecek bir KOOPBİS yetkilisi atanabilir. KOOPBİS yetkilisi atanmış olması yönetim kurulu üyelerinin hukuki ve cezai sorumluluğuna ortadan kaldırmaz.
(3) KOOPBİS yetkilisinin belirlendiği yönetim kurulu kararının fotokopisi ile yetkilendirilen kişinin TCKN’si iletişim bilgileri İl Müdürlüğüne iletilerek yetki tanımlama talebi gerçekleştirilir. Bu süreç KOOPBİS yetkilisinin değişikliği ve iptaline de uygulanır.
(4) İkince fıkra uyarınca KOOPBİS yetkilisi, yönetim kurulu üyelerinin sadece bu Yönetmelik kapsamında gerçekleştirebilecekleri işlemleri KOOPBİS üzerinde yapmaya yetkilidir.
Madde 11- KOOPBİS yetkilisinin görev ve sorumlulukları
KOOPBİS yetkilisi;
a) Yeni ortakların kimlik, iletişim, pay ve ödemelerine ilişkin bilgilerini, ortaklığa kabule dair yönetim kurulu kararının alındığı tarihten itibaren, ortağın genel kurul toplantısına katılmasını engellemeyecek şekilde en geç on beş gün içinde KOOPBİS’e kaydetmek
b) kooperatif ortaklarına ilişkin bilgi güncellemelerini KOOPBİS’te ilgili alanlara en geç on beş gün içinde işlemek.
c) Genel Kurul toplantısına katılmaya hak kazanmış olan ortakları gösteren listeyi KOOPBİS üzerinden almak.
d) Yönetim kurulu yıllık faaliyet raporunu, bilançoyu, gelir gider farkı hesaplarını ve denetleme organı ile dış denetçilerin raporlarını, toplantı gündemini ve idari mali durumuna ilişkin güncel bilgilerini genel kurulun yıllık toplantısından en az on beş gün önce KOOPBİS’e işlemek.
e) Genel kurul toplantısından sonra toplantıya ilişkin tutanak, gündem, imzalı hazirun listesi belgelerini toplantıyı takip eden on beş gün içerisinde KOOPBİS’e yüklemek.
f)Organlarında hukuki durumlarında ve kooperatif künyesinde meydana gelen değişikliklere ilişkin gerekli güncellemelerin yapılabilmesi için taleplerini, tescil ve ilanı gerçekleşen bir husus varsa ilgii sicil müdürlüğü, MERSİS numarası ve gazete ilan tarihi bilgileri ile birlikte, değişikliğin gerçekleştiği tarihinden itibaren en geç on beş gün içinde Isparta Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğüne bildirmek.
g) KOOPBİS’ten ve Bakanlığın internet sayfasından erişilebilen, kişisel verilerin KOOPBİS ile işlendiğini belirten aydınlatma metnini, kooperatifin merkezinde ve genel kurul toplantısının icraedileceği yerde herkesin görebileceği şekilde bulundurmak.
ğ) KOOPBİS’te yetkisi dışında kalan konularda güncelleştirmelerin yapılabilmesi için Isparta Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğüne bildirimde bulunmak ile görevli ve sorumludur.
28.02.2023- 32118 sayılı Resmi Gazetenin 5 Maddesinde “Yönetim kurulu üyelerinin kooperatifin ticaret sicil kayıtlarını, finansal tablolarını yönetim kurulu yıllık faaliyet raporlarını, genel kurul toplantı evraklarını, gayrimenkul durumlarını, ortakların kimlik, iletişim, pay ve ödemelerine ilişkin bilgilerini KOOPBİS’in kurulmasını müteakip bir yıl içinde KOOPBİS’e aktarmaları gerekmektedir. Bu süre Bakanlıkça altı aya kadar uzatılabilir. Bu süre içerisinde aktarımı gerçekleşmeyen her bir kalem için ayrı ayrı olmak üzere yönetim kurulu üyelerinin her biri bin Türk Lirası idari para cezası ile cezalandırılır.” Hükmü yer almaktadır.Bu süre Ticaret Bakanlığınca altı aya kadar uzatılabilir." hükmü uyarınca Ticaret Bakanlığı Makamının 23.10.2023 tarih ve 90234003 sayılı Onayı ile veri giriş ve aktarım süreci 26.10.2023 tarihinden itibaren altı ay daha uzatılmıştır.(son tarih 26.04.2025)
1163 sayılı Kanunun 24 üncü maddesinin birinci fıkrası uyarınca ortakların tetkikine hazır tutulması gereken yönetim kurulu yıllık faaliyet raporu, bilanço, gelir-gider farkı hesapları ve denetçilerin 66 ncı ve 69 uncu madde hükümlerine uygun olarak tanzim edecekleri raporların genel kurulun yıllık toplantısından en az 15 gün önce KOOPBİS’e işlenmiş olması yükümlülüğün yerine getirilmemesi hakkında Kanunun Ek-2 nci maddesinin birinci fıkrasının (1) numaralı bendi uyarınca “yönetim kurulu üyelerinin üç aydan iki yıla kadar hapis ve elli günden beş yüz güne kadar adli para cezası ile cezalandırılacağı” hususunda;
Bilgilerinizi ve gereğini rica ederim.
Mesleki Hizmetler Genel Müdürlügü 13.03.2024 tarih ve 9021975 sayılı yasısı için tıklayınız.
Mesleki Hizmetler Genel Müdürlügü 18.03.2024 tarih ve 9066574 sayılı yasısı için tıklayınız.
Mesleki Hizmetler Genel Müdürlügü 21.03.2024 tarih ve 9100444 sayılı yasısı için tıklayınız.
Mesleki Hizmetler Genel Müdürlügü 03.06.2023 tarih ve 9662833 sayılı Koopbis ve İntibak Süre Uzatım yazısı için tıklayınız.
KOOPBIS Kullanım Kılavuzu için tıklayınız.