Altyapı ve Kentsel Dönüşüm Şube Müdürümüz 12.08.2021 tarihinde TRT Antalya radyo canlı yayında 6306 Sayılı Afet Riski Altında Alanların Dönüştürülmesi Hakkında kanun kapsamında röportaj yapmıştır.
12 Ağustos 2021
ALT YAPI VE KENTSEL DÖNÜŞÜM HİZMETLERİ ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
6306 sayılı kanun’ da Riskli alan: Zemin yapısı veya üzerindeki yapılaşma sebebiyle can ve mal kaybına yol açma riski taşıyan, Cumhurbaşkanınca kararlaştırılan alanı
Ayrıca; Kamu düzeni veya güvenliğinin olağan hayatı durduracak veya kesintiye uğratacak şekilde bozulduğu yerlerde;
planlama ya da altyapı hizmetleri yetersiz olan veya imar mevzuatına aykırı yapılaşma bulunan yahut yapı ya da altyapısı hasarlı olan alanlar ile,
Üzerindeki toplam yapı sayısının en az %65’i imar mevzuatına aykırı olan veya yapı ruhsatı alınmaksızın inşa edilmiş olmakla birlikte sonradan yapı ve iskân ruhsatı alan yapılardan oluşan alanlar,
fen ve sanat norm ve standartlarına uygun, sağlıklı ve güvenli yaşama çevrelerini teşkil etmek, sağlık, eğitim ve ulaşım gibi kamu hizmetlerinin düzenli bir şekilde yürütülmesini sağlamak amacıyla,
yukarıda belirtilen alanların Bakanlığın teklifi üzerine Cumhurbaşkanınca riskli alan olarak kararlaştırılabileceği hüküm altına alınmıştır.
2-)ISPARTA’ DA AFET RİSKLİ ALANLAR NASIL BELİRLENİYOR?
Isparta ilimizde neticelenen afet riskli alan çalışması sadece Uluborlu ilçesinde yapılmıştır.( Isparta İli, Uluborlu İlçesi, Pazar Mahallesi sınırları içerisinde yer alan 2,53 hektarlık alan 2017/9938 sayılı Bakanlar Kurulu Kararına istinaden 21.04.2017 tarihli ve 30045 sayılı Resmi Gazete ‘de yayımlanarak 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun kapsamında "Riskli Alan" ilan edilmiştir. )Bu riskli alan çalışması Bakanlığımız tarafından lisanslandırılmış firma tarafından Bakanlığımızın kriterleri doğrultusunda (Altyapı ve Kentsel Dönüşüm Hizmetleri Genel Müdürlüğü) ve Belediyeyle işbirliği yapılarak yapılmıştır. Genelde riskli alanların müracatı şu şekilde yapılmaktadır. A.R.A.A.D. Sistemi üzerinden veri girişi yapılarak Bakanlığımıza sunulan riskli alan tekliflerine ilişkin; inceleme ve değerlendirme süreçleri belirtilen sistem üzerinden yürütülmektedir. Bu kapsamda uygun değerlendirilen riskli alan teklifleri (ıslak imza ve mühürlü belgeler ile sayısal dosyalar - 2 adet) Cumhurbaşkanına sunulmak üzere Cumhurbaşkanlığına iletilmektedir. Ayrıca İlimizde ruhsat vermeye yetkili (İl Özel İdaresi, Belediye, OSB) yeni riskli alanların tespiti çalışmaları ile ilgili istekte bulunmaları halinde İl Müdürlüğümüz tarafından bilgilendirme desteği verilecektir.
3-)RİSKLİ YAPILARIN TESPİTİ NASIL YAPILIYOR?
Öncelikle belirtmeliyiz ki, yapı malikleri (sahipleri) veya bunların (avukat, vasi v.b.) kanuni temsilcileri masrafları kendilerine ait olmak üzere riskli yapı başvurusunda bulunabilir. Dolayısıyla bir apartmandaki daire sahiplerinden herhangi birinin başvurusu yeterli olup, çoğunluk kararına ihtiyaç yoktur.
4-)OTURDUKLARI KONUTLARIN RİSKLİ OLDUĞU TESPİT EDİLDİĞİNDE VATANDAŞLAR NE YAPMALI?
Riskli bina tespit dosyası ARAAD sistemi üzerinden Müdürlüğümüze intikal ettikten sonra ve Müdürlüğümüz tarafından dosyada eksik yoksa onaylanması sonrası, ruhsatta yetkili ilgili idare, yıkılarak ya da güçlendirilerek 60 günden az olmamak üzere binadaki riskin giderilmesi için süre verir. Ayrıca Müdürlüğümüz tarafından ilgili Tapu Müdürlüğüne maliklere tebligat yapması için ve parsele şerh koyması için yazı yazılır. Aynı zamanda vatandaşın tapudan kendisine tebliğ yapıldıktan itibaren 15 gün içinde Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne binanın risk tespiti hakkında itiraz etme hakkına sahiptir. İtiraz Antalya Bölge İtirazları Değerlendirme Teknik Heyeti tarafından karara bağlanır. Bina ya riskli ya da risksiz olarak tespit edilir.
5-) HANGİ BİNALAR KENTSEL DÖNÜŞÜME GİRER?
6306 sayılı Kanun Uygulama Yönetmeliği 7. Madde : “Riskli yapı tespiti; kendi başına kullanılabilen, üstü örtülü ve insanların içine girebilecekleri ve insanların oturma, çalışma, eğlenme veya dinlenmelerine veya ibadet etmelerine yarayan yapılar ile hayvanların ve eşyaların korunmasına yarayan yapılar hakkında yapılır. İnşaat halinde olup ikamet edilmeyen yapılar ile metrukluk veya başka bir sebeple statik bakımdan yapı bütünlüğü bozulmuş olan yapılar riskli yapı tespitine konu edilmez.”
6-) BUGÜNE KADAR ÖDENENKAÇ KİŞYE VE TOPLAM DA NE KADAR KİRA YARDIMI YAPILMIŞ.
(2013-30.06.2021 arası) Hisseleri oranında toplam kira yardımı malik sayısı 1479’ dır. Toplanan ödenen kira yardımı: 10.308.245,00 TL.
BUGÜNE KADAR İLİMİZDE TESPİT EDİLEN RİSKLİ BİNA SAYISI: 1039
Toplam Bağımsız sayısı:2.1433 (Konut Bağımsız sayısı:2.224 ve iş yeri bağımsız :209)
7-)2021 YILI ISPARTA KİRA YARDIMI BEDELİ NE KADARDIR?
Daire Başına aylık 810 TL’ dir.
8-)6306 SAYILI KANUN UYGULAMA YÖNETMELİĞİ 15/A KAPSAMINDA YAPILAN AÇIK ARTIRMA USULÜ SATIŞLAR:
Bugüne kadar Müdürlüğümüzde yapılan Satış sayısı 11’ dir.
Hangi hallerde 15/A uygulanır.?
Bir parselde birden fazla yapı bulunması ve bu yapılardan bazılarının riskli yapı olarak tespit edilmiş olması halinde;
a) İlgili tapu müdürlüğünce, parsel üzerinde bulunan bütün yapıların değil, sadece riskli olarak tespit edilen yapıların tapu kütüğüne yapının açık adresi belirtilerek riskli yapı-belirtmesi işlenir.
b) Yürütülecek uygulamalara sahip oldukları hisseleri oranında riskli olarak tespit edilen yapıların maliklerinin en az üçte iki çoğunluğu ile karar verilir.
c) Riskli olarak tespit edilen yapıların yeniden inşası için düzenlenecek yapı ruhsatı, diğer maliklerin haklarının menfi olarak etkilenmemesi şartıyla, bütün maliklerin değil, sadece riskli yapıların maliklerinin talep ve muvafakatine istinaden düzenlenir. Riskli yapıların yeniden inşası için kurulacak kat irtifakında da, diğer maliklerin arsa payını etkilememesi kaydıyla sadece riskli yapıların maliklerinin talep ve muvafakati aranır.
ç) Riskli olarak tespit edilen yapıların bulunduğu alanın risksiz olan veya riskli yapı tespiti yapılmamış olan yapıların bulunduğu alandan ifrazı mümkün ise, ifraz, taksim, terk, ihdas ve tapuya tescil işlemleri re’sen yapılır veya yaptırılır.
9-)6306 SAYILI KANUN’UN 6. MADDESİNİN 14. FIKRASI İLE AYNI KANUN’UN UYGULAMA YÖNETMELİĞİ’ NİN 13.MADDESİNİN 11. FIKRASI KAPSAMINDA YAPILAN FESİH İŞLEMLERİ:
Bugüne kadar Müdürlüğümüz tarafından gerçekleştirilen fesih sayısı 2’ dir.
2 adet başvuru, başvuru yapanların kendi edimlerini yerine getirip, tekrar Müdürlüğümüze başvurması halinde tekrar değerlendirilecektir.
1 adet fesih başvurusu da, maliklerin aynı konuda mahkemede devam eden bir davası olması nedeniyle mahkemeye havale edilmiştir.
Hangi hallerde fesih işlemi yapılır.?
a) Fesih hakkının kullanılabilmesi için;
1) Bütün maliklerle anlaşma sağlanmasından veya hisseleri oranında paydaşların en az üçte iki çoğunluğu ile karar alınıp bu karara katılmayanların hisselerinin satışından sonra müteahhitten kaynaklanan sebeplerle bir yıl içinde yeni yapının yapım işine başlanılmamış olması gerekir. Sözleşmelerin bu gerekçe ile fesih edilebilmesi için, sözleşme hükümlerine göre yapım işinin başlanılmasından önce hak sahiplerince yerine getirilmesi gereken edimler var ise bunların yerine getirilmiş olması, yapım işine başlanılmasına engel teşkil edecek bir yargı kararı, idare kararı, idare uygulaması veya benzeri geçerli bir gerekçe olmaması ve yapım işine müteahhitten kaynaklanan sebeplerle başlanılmamış olması gerekir.
2) Yapım işinin belirli bir seviyede durdurulmuş ve en az altı aydır projenin bitirilmesini gerektirecek seviyede ekip ve ekipmanla inşai faaliyete devam edilmiyor olması gerekir. Sözleşmelerin bu gerekçe ile feshedilebilmesi için, yapım işinin durdurulduğunun ve en az altı aydır projenin bitirilmesini gerektirecek seviyede ekip ve ekipmanla devam edilmediğinin, ilgili idarenin tespit, tutanak ve kayıtları, yapı denetimi sistemindeki kayıtlar, fotoğraflar, uydu görüntüleri vb. bilgi ve belgeler ile ortaya konulması gerekir.